Kandy – Biały Budda i Świątynia Zęba

Do Kandy pojechaliśmy prosto z Adam’s Peak. Pociąg z Hatton do Kandy kosztuje 110 LKR (3 PLN).

Kandy na mapie

W Kandy mieliśmy do zobaczenia Białego Buddę, którego ciężko nie zauważyć już przy stacji kolejowej. Ogromny biały posąg prezentuje się na wzniesieniu dość imponująco. No i tutaj znajduje się słynna Świątynia Zęba (Sri Dalada Maligawa) – jedno z głównych „must see” na Sri Lance. To, czy świątynia rzeczywiście jest takim „must see”, chcieliśmy zweryfikować osobiście.

Nasz plan dnia ustaliliśmy następująco: wstajemy o świcie i jedziemy do Pinnawala, a następnie (wieczorem) odwiedzamy Białego Buddę i idziemy do Świątyni Zęba, aby trafić na wieczorne obrzędy, zwane „puja”, podczas których uroczyście otwierane jest pomieszczenie z zębem.

Relacja z Pinnawala znajduje się tutaj. Na tej stronie skupię się jedynie na Kandy.

Posąg Białego Buddy znajduje się na wzniesieniu i wydaje się czuwać nad Kandy.

Biały Budda

Wstęp kosztuje 200 LKR (5,4 PLN). Oczywiście przed wejściem trzeba zostawić buty. Jak we wszystkich świątyniach obowiązuje stosowny strój, czyli zakryte kolana i ramiona. Zabronione jest również robienie sobie selfie z Buddą lub jakichkolwiek zdjęć, na których jesteśmy odwróceni tyłem do Buddy.

Na górze mieliśmy okazję zobaczyć dziewczynki przygotowujące kwiatki dla Buddy.

Znajduje się tam również ołtarzyk…

Ołtarzyk Buddy

…oraz zdjęcia największych posągów Buddy na Sri Lance.

Budda  Budda

Miejsce warte zobaczenia „przy okazji”.

Prosto ze wzgórza udaliśmy się do Świątyni Zęba. Krótkie wytłumaczenie, skąd ząb w świątyni… Otóż istnieją dwie wersje:

• pierwsza legenda głosi, że, gdy palono ciało Buddy, jeden z jego zębów uniósł się w powietrze sygnalizując w ten sposób chęć pozostania na ziemi;
  • inna wersja mówi o tym, że ząb został wykradziony ze stosu pogrzebowego, a następnie przemycony na Sri Lankę we włosach księżniczki Orissan. Następnie odbył długą wędrówkę (przebywając nawet przez chwilę w Indiach), jednak ostatecznie znalazł się właśnie w Kandy.

Tuż przed główną bramą zauważyliśmy stragany ze świeżymi kwiatami, które można kupić jako dar dla Buddy.

Przed wejściem do Świątyni Zęba

Weszliśmy. Wstęp na teren ogrodów znajdujących się przed świątynią jest darmowy, płacimy dopiero przed wejściem do głównego budynku. Przy bramie, ze względów bezpieczeństwa, sprawdzane są torebki.

Sam budynek świątyni prezentuje się pięknie.

Świątynia Zęba   Świątynia Zęba

Pospacerowaliśmy po ogrodach. Tutaj można odetchnąć od wszechobecnych tłumów i nacieszyć oko uroczymi kapliczkami.

Ponieważ zbliżał się wieczór, postanowiliśmy wejść do głównego budynku, gdzie o zachodzie słońca odbywa się wieczorna puja. Wtedy to otwierane jest pomieszczenie z zębem umieszczonym w złotych szkatułach.

Wejście do głównego budynku nie jest jednak takie proste. Najpierw kupujemy bilet (1000 LKR, czyli ok 27 PLN), po czym przechodzimy przez bramkę, gdzie po raz kolejny sprawdzana jest zawartość naszych plecaków.

Świątynia Zęba

Przed wyjazdem na Sri Lankę czytałam na kilku forach, że przy wejściu do świątyni bilety nie są sprawdzane. Tutaj informacja dla tych, którzy mieliby nadzieję na darmowe wejście: nam sprawdzali 🙂

Wnętrze wejścia pokryte jest malowidłami ściennymi.

Samo wnętrze budynku składa się z parteru oraz piętra.

Można też bocznymi drzwiami wyjść do ogrodu.

Świątynia Zęba

Tam wierni palili kadzidełka oraz świeczki lub po prostu przechadzali się alejkami.

Świątynia Zęba   Świątynia Zęba

Wróciliśmy do wnętrza. Tak wygląda parter:

Na piętrze natomiast znajduje się pomieszczenie, w którym trzymany jest ząb Buddy.

Świątynia Zęba

Tam też przygotowywane są dary dla Buddy.

Kwiaty rozłożone na stole przykuwają uwagę swoimi kolorami.

W międzyczasie usłyszeliśmy odgłos bębnów, co oznaczało rozpoczęcie ceremonii puja. Zeszliśmy na dół, skąd dobiegał hałas.

Świątynia Zęba

W tym samym czasie na piętrze ludzie zaczęli ustawiać się w kolejce do drzwi pomieszczenia, które za chwilę miało zostać otwarte.

Kilka osób wniosło dary. Pozostali żarliwie modlili siedząc na podłodze dookoła pomieszczenia lub wpatrując się w drzwi, za którymi znajduje się relikwia.

Świątynia Zęba   Świątynia Zęba

Ustawiliśmy się w kolejce. Niestety szkatuły z zębem nie wolno fotografować. Nawet jednak, gdyby można było, nie sądzę, abyśmy mieli okazję wykonać kilka fotek, popędzani przez strażników… Kolejka przesuwała się szybko, a nad tempem przemieszczania się czuwali owi strażnicy, którzy wymownym ruchem ręki pospieszali wiernych oraz turystów. Szybki rzut oka na szkatułę nie pozwolił dostrzec w niej niczego szczególnego. Ot, złoty eksponat.

Nieco rozczarowani zeszliśmy na dalszą penetrację wnętrza świątyni.  Doszliśmy do pięknego pomieszczenia, w którym znajdowały się posążki Buddy będące darami z całego świata.

Świątynia Zęba

Ściany pokryte zostały malowidłami przedstawiającymi historię życia Buddy.

Wszystko to plus przepiękny sufit uczyniły to pomieszczenie niezwykle niezwykłym, wręcz arystokratycznym.

I to chyba było najpiękniejsze miejsce w tej świątyni.  Całość oceniam jednak pozytywnie z uwagi na panującą tam, niezwykle wzniosłą atmosferę podczas wieczornego obrzędu. Gdybyśmy jednak dotarli tam w innych godzinach niż odbywa się puja, stwierdziłabym zapewne, że sama świątynia to nic szczególnego. Rzeczywiście, jest piękna, ale niekoniecznie okrzyknęłabym ją zdecydowanym „must see”. Jeśli zatem wybieracie się do Kandy, odwiedźcie Świątynie Zęba tylko i wyłącznie o zachodzie słońca, aby móc uczestniczyć w tej niezwykłej ceremonii.

Gdy wychodziliśmy panowała już noc. Muszę przyznać, że oświetlona świątynia w nocy prezentuje się przepięknie i… tajemniczo?

Podsumowanie kosztów (Kandy)

• pociąg Hatton – Kandy 110 LKR
  • Biały Budda (wstęp) 200 LKR
  • Świątynia Zęba (wstęp) 1000 LKR
  • Hotel 2800 LKR, czyli 1400 LKR/osobę

Suma: 2710 LKR (ok. 74 PLN)

P.S.

W Kandy zatrzymaliśmy się w hotelu Panaroma View. Zostaliśmy na dworcu złapani przez właściciela hotelu, a ponieważ oferował cenę w granicach naszego założenia (czyli 2800 LKR za pokój 2-osobowy z łazienką = 76 PLN), przystaliśmy na propozycję. Pokój wygląda tak:

Nocleg   Nocleg

Czystość 5/5, lokalizacja – 10 minut spacerkiem od stacji kolejowej, transport do hotelu gratis od właściciela. Strona internetowa dla zainteresowanych: www.kandyanholiday.com, e-mail: kandyanholidaycenter@gmail.com