Padła decyzja: przeprowadzamy się na Maltę! I nagle konsternacja… ok, ale czy można tak po prostu pojechać i tam zamieszkać? Czy wymagane są jakieś formalności? Gdzie to zgłosić? Ten artykuł rozwieje Wasze wątpliwości.
Mamy w zasadzie trzy rodzaje przypadków:
– osoby, które przyjeżdżają na Maltę z zamiarem podjęcia pracy lub założenia firmy,
– osoby pracujące zdalnie lub emeryci/ renciści (czyli Ci, którzy mają stałe źródło dochodów),
– osoby, które wygrały na loterii, dostały spadek po cioci z Ameryki, czyli Ci, co po prostu pracować nie muszą.
W skrócie omówię wszystkie te sytuacje, bo – choć wydawać by się mogło – że skoro kasa jest, to można mieszkać wszędzie, to nie do końca tak to działa.
W artykule opisuję przypadek na przykładzie obywatela UE.
Czy muszę zgłaszać, że mieszkam na Malcie?
Turystycznie czy służbowo można przebywać na Malcie bez zgłaszania tego faktu nie dłużej niż 90 dni. Jeżeli planujesz pozostać na wyspie dłużej, wymagane jest zgłoszenie tego faktu odpowiednim organom i wyrobienie karty rezydenta.
Od czego zacząć?
Sytuacja 1: osoby zatrudnione na Malcie lub otwierające działalność
Są 3 urzędy, z których potrzebujesz dokumenty: Jobsplus (wydaje zaświadczenie o zatrudnieniu), Social Security Office (numer ubezpieczenia społecznego), Identity Malta (karta rezydenta).
Jobsplus – jeśli prowadzisz firmę lub jesteś samozatrudniony, musisz sam się tam zgłosić. Nic nadzwyczajnego, wymagane są dane firmy, dowód osobisty i godzina czasu.
Jeśli jesteś zatrudniony u kogoś, powinien zgłosić Cię pracodawca.
Social Security – aplikujesz sam online (opisałam to niżej).
Identity Malta – aplikujesz sam, ale dopiero jak masz dokumenty z dwóch poprzednich instytucji. Obszerny opis w dalszej części artykułu.
Sytuacja 2: osoby posiadające odpowiednie zabezpieczenie finansowe lub dochody zza granicy, w tym emeryci i renciści
Tu pomija się Jobsplus i Social Security (przy czym trzeba mieć wykupione ubezpieczenie pokrywające koszty opieki medycznej na Malcie i w UE).
Jak i gdzie aplikować o kartę rezydenta?
Są 2 rodzaje aplikacji, w zależności od źródła dochodu:
– dla osób zatrudnionych na Malcie, samozatrudnionych lub prowadzących biznes,
– dla osób ekonomicznie samowystarczalnych, czyli tych z losem wygranym na loterii lub pracujących zdalnie, a także emerytów i rencistów.
Karta rezydenta dla osób zatrudnionych/ samozatrudnionych (Employment. self-employment)
Aby uzyskać kartę rezydenta jako osoba zatrudniona należy przedłożyć następujące dokumenty:
– wypełniony formularz aplikacyjny => do pobrania tutaj: Application for Residence Documentation CEA Form A
– oryginał i kopię paszportu/ dowodu osobistego,
– zaświadczenie o zarejestrowaniu w Jobsplus (Employment and Training Corporation ETC); zgłasza Cię pracodawca,
– oryginał i kopię umowy o pracę,
– oryginał i kopia dokumentu zawierającego numer rejestracyjny ubezpieczenia społecznego,
– umowę o wynajem mieszkania/ pokoju/ domu.
Aby uzyskać kartę rezydenta jako osoba samozatrudniona lub właściciel firmy zarejestrowanej na Malcie należy przedłożyć następujące dokumenty:
– wypełniony formularz aplikacyjny => do pobrania tutaj: Application for Residence Documentation CEA Form A
– zaświadczenie o zarejestrowaniu w Jobsplus (Employment and Training Corporation ETC); zgłaszasz się sam,
– oryginał i kopię paszportu/ dowodu osobistego,
– umowę o wynajem mieszkania/ pokoju/ domu.
– certyfikat firmy zawierający numer rejestracyjny firmy (oryginał i kopia),
– licencja handlowa, jeśli wymagana (oryginał i kopia); tutaj znajdziesz listę kategorii, dla których wymagana jest licencja: Trade Categories,
– oryginał i kopia zaświadczenia o rejestracji VAT wydanego przez departament VAT,
– oryginał i kopia dokumentu potwierdzającego numer zaświadczenia podatkowego wydanego przez Urząd Skarbowy (Tax number),
– oryginał i kopia dokumentu zawierającego numer rejestracyjny ubezpieczenia społecznego,
– dokument biznesowy zawierający adres firmy.
Nie trzeba mieć zdjęcia – jest ono robione na miejscu, więc bądźcie przygotowani… ja na moim wyglądam, jakby mnie piorun trzasnął chwilę wcześniej (zmoknięta i rozczochrana).
Aplikowanie o Social Security Number
Aby aplikować o numer ubezpieczenia społecznego (Social Security Number), należy wypełnić formularz online dostępny tutaj >> Application for a Social Security Number.
Potrzebny jest paszport/ dowód osobisty oraz zaświadczenie o zatrudnieniu potwierdzone rejestracją w Jobsplus lub (jeśli jeszcze nie jesteś zatrudniony, ale masz pracę na oku) list od przyszłego pracodawcy z deklaracją, że planuje Cię zatrudnić.
Karta rezydenta dla osób ekonomicznie samowystarczalnych (Economically self-sufficient)
Oczywiście, nie trzeba podejmować pracy na Malcie, by móc tu zamieszkać. Jednak, aby tu zamieszkać, trzeba być w stanie utrzymać siebie i członków swojej rodziny. Podczas pobytu na Malcie trzeba być objętym ubezpieczeniem zdrowotnym od wszystkich rodzajów ryzyka i posiadać wystarczające środki, aby nie stanowić obciążenia dla państwa.
Obecnie wymagany jest :
– udokumentowany kapitał w wysokości co najmniej 14 000 EUR w przypadku osoby samotnej lub, w przypadku małżeństwa: 23 300 EUR
albo
– tygodniowy dochód w wysokości 92,72 EUR w przypadku osoby samotnej lub 105,93 EUR w przypadku małżeństwa. Ponadto do każdego pozostającego na utrzymaniu należy doliczyć dodatkowe 8,15 EUR.
Karta rezydenta wydawana jest na rok.
Aby uzyskać kartę rezydenta jako osoba ekonomicznie samowystarczalna należy przedłożyć następujące dokumenty:
– wypełniony formularz aplikacyjny => do pobrania tutaj: Application for Residence Documentation CEA Form J,
– oryginał i kopię paszportu/ dowodu osobistego,
– oryginał i kopia dokumentu/ wyciągu z banku potwierdzającego posiadanie środków wystarczających do utrzymania,
– oryginał i kopia ubezpieczenia zdrowotnego.
Nie trzeba mieć zdjęcia – jest ono robione na miejscu, więc bądźcie przygotowani… ja na moim wyglądam, jakby mnie piorun trzasnął chwilę wcześniej (zmoknięta i rozczochrana).
Karta rezydenta dla członków rodziny i studentów
Szczegóły znajdziecie TUTAJ>> Expatriates Unit
Gdzie aplikować o kartę rezydenta?
Malta: Department for Citizenship and Expatriates Affairs
Evans Building, St Elmo’s Square, Valletta
- Tel: (+356) 2590 4800 /4871
- Email: eresidence.ima@gov.mt
- Czynne od poniedziałku do piątku od 7:30 do 12:30
Gozo eResidence Unit:
St. Francis Square Victoria, Gozo – Malta
- Tel: (+356) 2215 6122/123/124
- Email: eresidence.mgoz@gov.mt
- czynne od poniedziałku do piątku od 8:00 do 12:00
Przydatne linki:
- www.gov.mt – Thinking of moving to Malta?
- Identity Malta – Expatriates Unit
- Social Security Number – podstawowe informacje
Witam, dzięki za fajny artykuł. Szukałem w necie info o rezydencji podatkowej na Malcie.
Dzięki Tobie znalazłem interesująca mnie opcję ale mam kilka pytań bo wiem ale nic nie wiem:
– chciałbym skorzystać z opcji rezydencji dla emeryta i samowystarczalny OK, ale wymagane jest zaświadczenie o posiadanym zabezpieczeniu na koncie – pytanie – zaświadczenie z banku na Malcie czy w Polsce w Euro? Jak na Malcie to jak założyc tam rachunek w banku bez posiadanej rezydencji – możesz napisać krok po kroku (mam swoje lata i trzeba jak dziecku:)
– drugi temat to ubezpieczenie zdrowotne rozumiem że też wykupione na Malcie – tu też prośba o instruktaż i ewentualnie jak znasz to przypuszczalne koszty na rok.
Rozumiem że żona dokładnie tak samo tylko konto musi być wspólne.
Witaj, Karolu!
Odpowiadając na Twoje pytania:
– zaświadczenie o stanie z konta lub przychodach zza granicy jest jak najbardziej honorowane. Nie trzeba zakładać konta w banku na Malcie w ogóle. Nie musi też być w Euro, może być wymagany odpowiednik kwoty w złotówkach. Oczywiście, warto mieć tłumaczenie dokumentów np. emerytalnych na język angielski.
– jeśli zaś chodzi o ubezpieczenie, to koszt takowego różni się w zależności od zakresu ubezpieczenia, wysokości wkładu własnego na wypadek leczenia czy hospitalizacji, istnienia chorób przewlekłych, wieku w momencie zawierania umowy ubezpieczeniowej itp. Zazwyczaj jest to kwota rzędu kilkuset Euro rocznie. Zerknijcie sobie np. na plan ubezpieczyciela Laferla: https://www.laferla.com.mt/forms/health
Konto może być wspólne z żoną, oczywiście.
Pozdrawiam, Agnieszka
Brakuje w tym tekście informacji o pierwszym podstawowym kroku. Przyjeżdżam na Maltę z zamiarem podjęcia pracy i co dalej? Co jest pierwszym krokiem? Do którego urzędu mam pójść? A może nie do urzędu, tylko najpierw szukać pracy? Jak na Malcie szuka się pracy (np. czy są agencje jak w UK)? Czy każdy może sobie tak po prostu przyjechać i podjąć pracę, no i też, jak się ma sprawa z transportem zwierząt na wyspę?
Pozdrawiam
Witaj Zaciekawiony!
Ten wpis nie miał na celu stworzenia poradnika pt: jak szukać pracy na Malcie? To jest temat rzeka i zależy od wielu czynników, takich jak: stanowisko, wykształcenie, oczekiwania finansowe, doświadczenie, pora roku, czas trwania potencjalnej umowy i jej rodzaj, branża itd.
W przypadku chęci podjęcia jakiejkolwiek pracy związanej np. z obsługą turystyczną (bary, restauracje, hotele, sprzedawanie wycieczek) wystarczy przyjechać przed sezonem i przejść się po miasteczkach. Pracy jest mnóstwo, niestety wynagrodzenie pozostawia wiele do życzenia.
Generalnie, większość prac trzeba tutaj sobie wychodzić. Najlepiej spoglądać w witryny okienne, bo ogłoszenia wiszą nabazgrane na kartkach papieru. Czasami pracodawcom trzeba po prostu uświadomić, że potrzebują dodatkowego pracownika, czyli wejść do zakładu pracy i zapytać o etat. Serio.
Inaczej wygląda sytuacja ze specjalistami. Tu już kłaniają się rozmowy rekrutacyjne i strony z ofertami pracy. Przykładowe strony:
– https://www.vacancycentre.com (na Malcie zazwyczaj podaje się stawkę roczną, a nie miesięczną).
– https://jobsinmalta.com
– https://www.maltapark.com/jobs
No i rządowa:
– https://jobsplus.gov.mt/job-seekers-mt-MT-en-GB/vacancies
Generalnie, po przyjeździe nie idziesz do urzędu, tylko zaczynasz od szukania pracy. Wiele osób przyjeżdża tutaj mając już pracę nagraną – zazwyczaj dotyczy to wyższych lub specjalistycznych stanowisk.
Na Malcie są agencje pracy, choć nie cieszą się one taką popularnością, jak np. w UK. Odnoszę wrażenie, że koncentrują się one raczej na dostarczaniu pracowników spoza Unii (i załatwianiu im formalności) oferujących swoje usługi za najniższą stawkę. Tak naprawdę, tutaj szybciej załatwisz sobie pracę sam. Agencje pracy w UK kojarzą mi się (wiem, że teraz uogólniam) z mnóstwem ofert pracy magazynowej. Tutaj takich magazynów nie ma (nie ma Asdy czy Tesco), ale Lidl do pracy rekrutuje cały czas. Wystarczy wejść i zapytać.
Każdy z UE może sobie tutaj przyjechać i podjąć pracę. I po jej podjęciu wyrobić kartę rezydenta. Spoza UE wymagane są dodatkowe zezwolenia na pracę.
Jeśli chodzi o zwierzęta, to oczywiście, jest dozwolony przyjazd z pupilem. Zwierzę musi posiadać szczepienia, książeczkę zdrowia i chip. Wwiezienie zwierzęcia musi zostać zgłoszone, ponieważ na lotnisku/ w porcie będzie czekał weterynarz, który sprawdzi chip oraz dokumenty zwierzaka. Więcej informacji znajdziesz tutaj: https://www.visitmalta.com/en/a/pet-importation/
Dodam tylko ze swojej strony, że wiele mieszkań na wynajem nie jest przyjaznych zwierzętom i trzeba uzbroić się w nieco większą cierpliwość podczas poszukiwania – aczkolwiek nie jest to niemożliwe. Czasami właściciele żądają wyższej kaucji lub dodatkowego ubezpieczenia na wypadek szkód dokonanych przez zwierzęta.
Agnieszko czy aktualna karta EKUZ może zastąpić to obowiązkowe ubezpieczenie roczne?
Ile trwa procedura wyrobienia karty rezydenta od momentu złożenia wniosku ?
Pozdrawiam. Krzysiek.
Witaj, Krzyśku!
Niestety, karta EKUZ nie zastępuje tutejszego ubezpieczenia, które wymagane jest do wyrobienia karty rezydenta. Musi to być bądź ubezpieczenie nabyte na podstawie opłaconych składek (stosunek pracy, samozatrudnienie), bądź wykupione prywatnie w jednym z lokalnych towarzystw ubezpieczeniowych.
Cała procedura wyrobienia karty rezydenta trwa… Niestety, ramy czasowe to pojęcie względne, loteria. Najpierw trzeba umówić spotkanie – czasami dostaje się termin na za 2 tygodnie, czasami na za 2 miesiące. Obydwie opcje już przerabiałam, ponieważ o nową kartę trzeba wnioskować każdorazowo przy zmianie adresu. Po złożeniu dokumentów podczas owego spotkania, dostaje się zaświadczenie złożenia takiego wniosku. To zaświadczenie honorowane jest w wielu miejscach, ale np. nie przy zakładaniu konta w banku. Plastik teoretycznie powinien być gotowy do odbioru w ciągu miesiąca. No właśnie, teoretycznie – ja dostałam swój po 3 tygodniach, a mój mąż po dwóch miesiącach i dwóch mailach z przypomnieniem…
Malta to stan umysłu, trzeba się do tego przyzwyczaić 🙂