Skalne Miasto w Adršpach – czerwiec 2015 rok

Bardzo polecam tę wycieczkę zwłaszcza wielbicielom wędrówek po skalnych szlakach turystycznych.

Skalne Miasteczko jest obszarem w Sudetach Środkowych. Najlepszą bazą wypadową jest miasteczko Teplice nad Metuji lub wieś Adršpach w północno-wschodnich Czechach. My zatrzymaliśmy się nieco dalej, w miejscowości Trutnov, ponieważ w planie był weekendowy wypad oraz zwiedzanie okolic.

Do Skalnego Miasteczka wybraliśmy się wczesnym rankiem, ponieważ trasa liczy około 4 kilometry, a chcieliśmy zdążyć przed tłumami. Wstęp w maju 2015 kosztował 70 koron czeskich. Przy bramie wejściowej otrzymujemy mapkę, która okazuje się dość przydatna na trasie (gdyby nie ona, z pewnością pominęlibyśmy pływanie łódką po Skalnym Jeziorku).

Skalne Miasteczko - mapa

Trasę rozpoczęliśmy od okrążenia uroczego jeziorka usytuowanego w dawnej piaskowni, otoczonego wapiennymi skalami. Cudny zakątek, a dobijające się w wodzie skalne ściany dodają mu niezapomnianego uroku.  W niektórych miejscach tuż nad brzegiem jeziorka postawiono laweczki, na których można przysiasc i nadawać się pięknym widokiem. Korzystając z okazji, że szlak był jeszcze dość pusty, pozwoliliśmy sobie na taką właśnie chwilę relaksu. Dodatkowy szlak wokół jeziorka ma długość ok 1,5 km.

Skalne Miasto w Adršpach

Dalsza droga (trasa główna) wiodła pomiedzy ogromnymi formacjami skalnymi przypominającymi swoim kształtem przeróżne figury, od których tez nadano im nazwy: Dzban, Głowa Cukru.

Nagle oczom naszym ukazała się brama wiodąca do skalnego korytarza (tzw. Brama Gotycka). Wyglądała niczym wrota do strzeżonej twierdzy kryjącej jakąś tajemnicę.

Po jej przekroczeniu poczuliśmy chłód bijący od skalnych ścian.

Skalne Miasto w Adršpach

Wąskie skalne korytarze doprowadziły nas do tzw. Słoniowego Rynku, czyli ogromnej formacji skalnej do złudzenia przypominającej ogromne, ustawione w rzędzie słonie.

Podczas wycieczki warto zerkać na mapę, ponieważ mniej wiecej w połowie drogi pojawia się dodatkowy szlak prowadzący do Skalnego Jeziorka. Dodatkową atrakcją jest tam przejażdżka łódką dookoła usytuowanej na środku jeziorka wyspy. Niby nic takiego, jednak zabawne anegdotki flisaka potrafią rozbawić każdego ponuraka. Taka przyjemność trwa około 20 minut i kosztuje 50 koron.

Wysiadamy po drugiej stronie jeziorka i kontynuujemy wędrówkę nieco bardziej wyczerpującym szlakiem. Przed nami pojawia się bowiem niezliczona ilośc schodów zarówno pod górę, jak i z góry, jednak niesamowite formacje skalne które czekają na nas podczas tej wędrówki zdecydowanie warte są tego wysiłku.

Skalni Mesto, Adršpach, Czechy

Po drodze mijamy m.in. Kochanków, czyli najwyższą formację skalną w Skalnym Miasteczku (około 100 metrów), punkt widokowy (Wielka Panorama) oraz Starostę i Starościnę (poniżej na zdjęciu Kochankowie oraz Starosta i Starościna).

Czy warto się tam wybrać? Zdecydowanie tak. Koszt wycieczki jest niewielki, a można spędzić aktywnie dzień dostarczając sobie jednocześnie niezapomnianych wrażeń.