Ingleton Waterfalls Trail

Do ciekawych miejsc w Anglii z pewnością warto zaliczyć Ingleton. Jest to mała wieś (niewiele ponad 2000 mieszkańców) usytuowana w hrabstwie North Yorkshire. Już sam dojazd do wioski jest interesujący. Najpierw jedziemy w kierunku Lancaster, później zbaczamy z głównej trasy i przejeżdżamy przez niewielkie wioski usytuowane pomiędzy zielonymi wzgórzami. Droga jest wąska i kręta, a obrazy przemieszczające się przed naszymi oczami wyglądają jak malowane. W końcu dojeżdżamy do Ingleton. Jednak nie o samą wieś tu chodzi, a o cuda natury, jakie skrywa w swoich okolicach.

Mam tu na myśli górską trasę spacerową, a mianowicie Ingleton Waterfall Trail. Trasa jest na tyle przyjemna, że wybraliśmy się tam dwukrotnie: raz w grudniu i po raz kolejny w sierpniu. Dodaję zdjęcia z obu wypraw, by pokazać Wam, że każda pora roku jest odpowiednia na tę wyprawę.

Sama trasa liczy około 8 km długości i prowadzi przez wzgórza Yorkshire.

Ingleton Waterfall Trail

Rozpoczynamy ją w wiosce Ingleton. Następnie kierujemy się wzdłuż rzeki Twiss. Trasa prowadzi przez lasek. Maszerujemy ścieżką przy akompaniamencie szumu potoku raz w górę, następnie w dół, po to, by za chwilę znowu wspinać się po specjalnie wybudowanych kamiennych lub drewnianych stopniach.

Ingleton Waterfalls Trail, Anglia   Ingleton Waterfalls Trail, Anglia

Ingleton Waterfalls Trail, Anglia

Po drodze mijamy piękne wodospady. Jedne większe, inne mniejsze, jedne mniej, inne bardziej ukryte pośród drzew i skał.

W końcu wychodzimy z lasu, wspinamy się po schodach…

… i oczom naszym ukazują się przepiękne wzgórza. I takie samo wrażenie wywołują o każdej porze roku, po prostu zimą krajobraz jest bardziej mroczny i spowity miejscami we mgle…

Ingleton Waterfalls Trail, Anglia   Ingleton Waterfalls Trail, Anglia-2

To tutaj znajduje się najpiękniejszy na tej trasie, moim zdaniem, wodospad – Thornton Force. Spada on z wysokości 14 metrów. Jest to wspaniałe miejsce na odpoczynek. Znajduje się tam kilka punktów widokowych z ustawionymi ławeczkami, gdzie można przysiąść i zaczerpnąć tchu przed dalszą wędrówką, mając przed oczami ten cud natury.

Ingleton Waterfalls Trail, Anglia   Ingleton Waterfalls Trail, Anglia

Odpocząwszy chwilkę, ruszamy dalej. Maszerujemy trasą wiodącą przez zielone pastwiska. Nie wiem, czy to my tak trafiliśmy, czy z reguły nie ma tam tłumu turystów… niemniej i za pierwszym, i za drugim razem byliśmy na trasie niemalże sami. Tym bardziej czuliśmy się… niesamowicie wolni na tym bezkresnym pustkowiu. Czuliśmy się jakby oderwani od rzeczywistości, Wdychaliśmy świeże, górskie powietrze całą piersią i niespiesznie pokonywaliśmy kolejne etapy naszej wędrówki.

W końcu docieramy do farmy, która pamięta chyba jeszcze poprzednią epokę.

Ingleton Waterfalls Trail, Anglia

Przechodzimy przez nią i kierujemy się drogą powrotną, wzdłuż rzeki Doe, w stronę miasta. Trasa wiedzie znowu przez lasek i przy akompaniamencie szumiącej wody docieramy do cywilizacji.

Cała trasa zajmuje około 4 godzin niespiesznym krokiem, ale kto by się spieszył mając dookoła tylko naturę i zapominając o codziennym zgiełku…

Porady praktyczne:

• weźcie ze sobą dobre obuwie, najlepiej nieprzemakalne, ponieważ ścieżka miejscami bywa mokra i błotnista (po pierwsze z uwagi na angielskie deszcze, a po drugie – z uwagi na wybijającą spod skał wodę)
  • bilet wstępu kosztuje £6 dla osoby dorosłej
  • aktualne informacje znajdziecie na stronie: Ingleton Waterfalls Trail

Komu polecam? Każdemu 🙂 Naprawdę miły sposób na spędzenie dnia.